Sunday 15 November 2020

Apa Maksud Jerawat pada Kulit Anda? Jom Baca Ni!


Assalamualaikum..

Pernah tak anda tertanya tanya kenapa muka banyak jerawat? Dah pakai macam macam produk pun jerawat ni tak nak kebah kebah jugak.. Haa berapa ramai yang pernah tanya soalan macam ni kat diri sendiri?

Anda tau tak, menurut John Tsagaris, pakar perubatan tradisional cina dari London, jerawat yang keluar kat muka kita ni ada kaitan dengan lifestyle, pemakanan dan tahap kesihatan kita! Alamak, sekali seram sejuk pulak rasa kan.. Okay, sekarang cuba anda cari cermin dan periksa condition muka anda.. Perhatikan kat mana ada jerawat, tanda tanda kehitaman atau apa apa juga tanda yang menunjukkan kulit anda tengah bermasalah.. Pastu ingat balik lifestye and tabiat pemakanan anda dalam 1-2 kebelakangan ni.. Cuba anda kaitan juga lifestyle dan pemanakanan anda ni dengan tahap kesihatan anda.. 

Okay, mulanya saya agak sceptical pasal petanda petanda ni.. Mana mungkin jerawat ni boleh detect penyakit organ-organ dalaman kita kan.. Tapi bila saya perhatikan balik orang terdekat saya dan saya periksa tanda tanda di muka mereka.. Eh, betul la.. Memang ada betulnya juga.. Kebetulan apa memang realiti tak dapat nak dipastikan dengan tepat.. Tapi kalau kita belajar sains, memang ada kaitan sebab kulit muka kita ni kan semuanya saraf kan.. So saraf ni memang saling berhubung dengan seluruh badan kita.. Tapiii.. Posting ni bukan untuk menakutkan anda tau.. Tapi sekadar untuk saling mengingatkan je.. Kalau betul anda ada penyakit, kan lebih baik untuk anda buat pemeriksaan lanjut kan.. Daripada kita tak tau atau tak sedar langsung, tiba tiba sedar bila ia dah sampai peringkat kronik kan itu lebih bahaya kan..

Sebab itulah saya selalu sebut dalam posting saya tentang betapa pentingnya kesihatan kulit muka kita ni.. Bukan sekadar cantik tau.. Tapi lebih kepada kesihatan.. Bukan ke memiliki kulit yang sihat tu pun satu  bentuk kebaikan kan.. Anugerah yang Allah berikan pada kita ni mestilah kita kena jaga dengan sebaiknya kan.. Bukan hanya biarkan begitu tanpa mencari penawar.. Tak gitu?

Okay, next apa nak buat?

Macam saya cakap tadi.. Perhatikan tanda tanda ini di kulit anda dan buatlah pemeriksaan lanjut sekiranya perlu okay.. Kesihatan anda pastilah anda yang lebih faham kan..

Semoga bermanfaat ya.. Oh ye, kalau ada yang berminat nak tau tips menjaga kesihatan kulit dengan produk MaryKay boleh roger saya ye.. InshaAllah saya bantu anda..


Afzan Ismayatim
013-2692613
MaryKay Independent Beauty Consultant Malaysia
 

0 comments:

Post a Comment

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

About Me

About Me
Assalamualaikum wbt.. Nama saya Afzan Ismayatim, dan saya penulis blog “Travel & Living Journal by Afzan Ismayatim” ini. Saya suka melancong, menjelajah dan meneroka tempat-tempat baru dan negara-negara luar. Saya juga suka bisnes, memasak, berkongsi resepi, membaca buku dan berkongsi cerita motivasi dengan masyarakat. Insyaallah, dalam blog ini saya akan berkongsi pelbagai cerita bisnes, motivasi dan pembangunan diri wanita. Semoga bermanfaat. Follow FB Afzan Beauty Shoppe @ FB Afzan Ismayatim

Popular Posts

Recent Posts

Powered by Blogger.

Copyright © Travel and Living Journal by Afzan Ismayatim | Powered by Blogger
Design by BG DESIGN