Sunday 15 November 2020

Aku, Pantai Kuta dan Memori Lama



Assalamualaikum..

Harini masa scroll newsfeed di Facebook, saya diingatkan oleh Facebook kepada kenangan saya solo backpacker di Bali pada tahun 2016.. Saya ingat lagi itu adalah perjalanan solo saya yang pertama di Indonesia selain dari Jakarta dan Bandung.. Sebelum ni saya pernah solo backpack juga ke Europe tapi kenangan di Bali ni sangat istimewa.. Kenapa istimewa? Sebab perjalanan ke Bali ni saya buat beberapa bulan sebelum saya pulang ke Malaysia.. Oh ye, sebelum ni saya bekerja di Jakarta, Indonesia selama 3 tahun.. Banyak sangat kenangan yang mematangkan dan mendewakan saya sepanjang di Jakarta.. Bukan saja. perjalanan mencari rezeki, tetapi juga perjalanan mencari diri sendiri, mencari Allah, mencari iman dan taqwa.. MasyaAllah tak mampu saya nak ucapkan perasaan tu.. Boleh menitis air mata.. hihi..

Saya ingat lagi beberapa bulan sebelum tu saya mengalami tekanan yang sangat hebat.. Yes, betul betul hebat sehingga ketabahan dan iman saya diuji.. Sehingga saya rasa tiada lagi titik damai dihati.. Hampir setiap malam saya berbicara kepada Dia yang maha mengatur hidup ini.. Saya menangis kepada Dia.. Dan kemudian saya mengaturkan langkah ke Bali untuk mencari semula erti hidup ini.. Saya mencari alam dan denai untuk mendalami erti hidup.. Alhamdulillah, saya temui ketenangan disitu.. 

Saya ingat lagi masa tu pagi pagi lagi saya dah ambil teksi dan terus ke airport.. Sejuk sangat pagi tu.. Pagi yang damai.. Airport pun takde orang.. Macam biasa, saya akan singgah di Starbucks hirup secawan coklat panas kegemaran sambil menulis beberapa cerita kenangan di diari merah kesayangan saya.. Diari merah - itulah sahabat saya setiap kali hidup saya diuji.. Dia lah sahabat yang sudi mendengar.. Dia lah juga sahabat yang merakam segala episod hidup saya.. 

Saya sampai di Bali tengahari.. Takde kenderaan yang jemput.. Tiada sahabat yang menunggu.. Hanya saya sendiri.. dan saya mengatur perlahan lahan mencari kereta sewa yang saya percaya selamat untuk membawa saya ke penginapan saya.. Dalam kereta sewa, supir bertanya "ibu datang sendiri?" Allah, masa tu tiba tiba Allah campak rasa takut dalam diri saya.. Macam mana kalau supir ni bukan orang yang baik.. Tapi lepas tu saya pujuk diri.. Eh, mana mungkin dia bukan orang yang baik sedangkan saya sedang bermusafir dan Allah hantar "penjaga" ini kepada saya.. Alhamdulillah, lepas hampir 1 jam saya selamat tiba di hotel penginapan..

Petang tu saya menyusur jalan di sekitar pantai kuta.. Ramai dengan manusia.. Tak pasti sama ada mereka sama seperti saya yang mencari ketenangan dan makna hidup.. atau mungkin mereka sekadar memenuhi episod dalam cerita saya.. Perasaan saya masa tu damai sedamainya air laut yang menepuk lembut pantai.. Saya melihat ada anak anak berlari lari di pantai.. Ada yang bermain jet ski di sebalik ombak.. Dan ada pula dengan novel di tangan membaca sambil menikmati panorama indah di waktu petang.. Begitulah hidup ni kan.. Kadang kita berada di atas seperti mana jet ski itu berdiri di atas ombak.. Ada masanya kita jatuh bila tenggelam dalam ombak.. Dan ada pula masa yang lain kita hidup lebih santai dan tenang sehingga mampu membaca novel disebalik ramainya penghuni pantai petang itu.. Tapi anda nak pilih life yang mana?

Memang life kita ni sememangnya dah diaturkan oleh Ya Baari, Yang Maha Mengatur.. Tapi kita sentiasa ada pilihan untuk pilih life yang macam mana yang kita inginkan.. Kalau betul jalan yang kita pilih maka betul la life kita.. Tapi kalau salah jalan yang kita pilih, maka pastilah life itu menuju ke tempat yang salah.. Jadi, life yang mana anda inginkan? Hanya anda sorang je ada jawapan..

Kadang apa yang kita inginkan belum lagi Allah makbulkan.. Bertahun tahun kita minta pun belum tentu Allah berikan.. Sebab kuasa memberi hanya ditangan-Nya.. Tapi seperti mana diceritakan dalam Al-Quran, Nabi yaakub tidak putus asa berdoa pada Allah supaya diberikan zuriat walaupun rambutnya telah beruban, begitulah juga kita tak boleh berputus asa dengan Allah walaupun tanda tandanya masih belum kelihatan.. Sebab kita tak tau doa kita yang manakah Allah akan makbulkan.. Jadi, anda kena terus kuat  okay..

Saat ini, saya begitu rindu pada kenangan dulu.. Kenangan yang mematang dan mendewasakan saya.. Kenangan yang menjadikan saya lebih kuat harini.. Kadang mungkin kita tak ingin ingat pada kenangan dulu.. Tapi kita harus terima kerana kenangan itulah kita menjadi wanita yang hebat pada hari ini..


Afzan Ismayatim

Menulis dari hati

0 comments:

Post a Comment

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

About Me

About Me
Assalamualaikum wbt.. Nama saya Afzan Ismayatim, dan saya penulis blog “Travel & Living Journal by Afzan Ismayatim” ini. Saya suka melancong, menjelajah dan meneroka tempat-tempat baru dan negara-negara luar. Saya juga suka bisnes, memasak, berkongsi resepi, membaca buku dan berkongsi cerita motivasi dengan masyarakat. Insyaallah, dalam blog ini saya akan berkongsi pelbagai cerita bisnes, motivasi dan pembangunan diri wanita. Semoga bermanfaat. Follow FB Afzan Beauty Shoppe @ FB Afzan Ismayatim

Popular Posts

Recent Posts

Powered by Blogger.

Copyright © Travel and Living Journal by Afzan Ismayatim | Powered by Blogger
Design by BG DESIGN